در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن نمایش ایلام از برگزاری همایش تئاتر خیابانی دفاع مقدس می‌گوید:

استقبال از نمایش‌های دفاع مقدس با روایت‌های ملموس برای مردم

رئیس انجمن نمایش استان ایلام گفت: برخی از خانواده‌های استان ایلام یا شهید داده‌اند و یا مجروح جنگی دارند و از این رو از آثار خیابانی دفاع مقدس که بسیار برایشان ملموس و قابل درک است استقبال می‌کنند.

به گزارش ایران تئاتر  سعید خیراللهی، رئیس انجمن نمایش استان ایلام درباره برگزاری همایش تئاتر خیابانی ویژه هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی در این استان گفت: هشت نمایش در پنج شهرستان ایوان، دهلران، ایلام، مهران و آبادان برگزار می‌شود و هر گروهی نیز سه اجرا خواهد داشت.

وی در خصوص ظرفیت‌های تئاتر خیابانی در زنده نگه داشتن یاد و خاطره دفاع مقدس، بیان کرد: این مسئله حداقل در گستره استان ما دو وجهی است؛ استان ایلام، استانی است که به صورت مستقیم هشت سال با جنگ درگیر بوده و از منظر دیگر اشتراکی با کارهای آیینی و مذهبی که از قبل برگزار ‌شده پیدا کرده است. برخی از خانواده‌های استان ایلام یا شهید داده‌اند و یا مجروح جنگی دارند و از این رو از این‌گونه آثار که بسیار برایشان ملموس و قابل درک است، استقبال می‌کنند.

رئیس انجمن نمایش استان ایلام با بیان این‌که تئاتر خیابانی گستره زیادی دارد، درخصوص نقش تئاتر خیابانی در ترویج و فرهنگ‌سازی در میان اقشار مختلف مردم گفت: تئاتر خیابانی گستره وسیعی دارد و ما نمی‌توانیم به اسم ظاهری آن اکتفا کنیم. تئاتر خیابانی، مقوله‌ای اجتماعی است و مقوله اجتماعی هم می‌تواند به آموزش کمک کند و آسیب‌های جامعه را شناسایی کند. نشان دادن ناهنجاری‌های اجتماعی در یک زمان کوتاه و با مخاطبان گسترده بدون هزینه بسیارهم از دیگر ویژگی‌های تئاتر خیابانی است. تئاتر خیابانی می‌تواند این وظایف را به خوبی انجام دهد.

خیراللهی در پایان تصریح کرد: ما از زمانی که پیاده‌روی‌های اربعین شروع شد سعی کردیم در این حوزه اقداماتی را انجام دهیم. سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید اجراها را از سر بگیریم، اما امیدوارم امسال بتوانیم اجراهایی برای مردم بدون ترس و واهمه داشته باشیم.

 45 تئاتر خیابانی در قالب 135 اجرا به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی از ۳۱ شهریور تا ششم مهرماه سال جاری به همت کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در استان‌های تهران، کرمانشاه، کردستان، ایلام و منطقه آزاد اروند در بوستان‌ها، گلزارهای شهدا و مناطق عملیاتی اجرا می‌شوند.




نظرات کاربران