در حال بارگذاری ...
گونه های خیس نسل جوان در تئاتر ملی شرهانی

جشنواره ای با اشک و لبخند

مجتبی کاور؛ فعال رسانه ای در خصوص جشنواره ملی تئاتر شرهانی یادداشتی را نوشته که در ادامه می آید:

به گزارش تئاتر ایلام، مجتبی کاور؛ فعال رسانه ای در خصوص جشنواره ملی تئاتر شرهانی یادداشتی را نوشته که در ادامه می آید:

«همواره زبان هنر و هنرمند توانسته در جامعه ایفای نقش کند ،نقشی که شاید در برخی موارد هنرمندان مشکلات جامعه را به زبان هنر مورد انتقاد قرار دادند تا شاید مسئولان برای حل مشکلات چاره اندیشی کنند.

تئاترخیابانی یکی از هنر های بسیار مهمی است که بدون واسطه و در کمترین زمان ممکن با مخاطبین انس می گیرد و در واقع بدون سانسور به تماشاچیان عرضه می شود چرا که نمایش سینه به سینه به مخاطب منتقل می شود و اینجاست که نمایش خیابانی معضلات اجتماعی را با چالش مواجه می کند .

آنچه که در تئاترخیابانی به عنوان یک هنر نمایشی می توان اشاره کرد اصلاح گر مشکلات ،معظلات ، کمی وکاستنی ها ،خوبی ها وبدی های یک جامعه است که این خود برنده ترین زبان است ،چرا که با ساده ترین زبان با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند .

یکی از جشنواره هاموفق که در سالهای اخیر بعد اجرای استانی و منطقه ای به ملی تبدیل شد جشنواره شرهانی بود جشنواره که غالب آن گفتمان آن دفاع از ارزش های دروان دفاع مقدس است که مورد اسقبال عموم قرار گرفته است .

امسال در حالی به همت مدیرکل ارشاد ومعاونین و مسئولین کشوری این جشنوراه برای اولین بار به صورت ملی در استان ایلام ،شهرستان دهلران برگزار می شود که با استقبال احاد مردم در جامعه قرار گرفته است .

آنچه که در روز اول این جشنواره ملی به چشم خورد حضور حداکثری طیف های مختلف در جامعه بود جامعه که علی رغم مشکلات اقتنصادی و گرانی افسار گسیخته آن زندگی همه را به ستوه آورده است، ولی اجرای تئاتر شرهانی در روز اول توانست برای ساعت ها ذهن و روح مردم دیار مرزی دهلران را از گرانی های سر سام آور دور کند.

در واقع این حرکت ارزشمند هنری با اجراهای مختلف ارزشی توانست سنین مختلف را دور هم جمع کنند تا علاوه بر لبخند، اشک برای مظلومیت شهدا دوران دفاع مقدس بر گونه تک تک آنها جاری شود و در واقع جشنواره شرهانی از نوع اشک و لبخند بود چرا که واقعیت های و زوایای پنهان دوران دفاع مقدس را برای همه اقشار یاد آوری کرد که کشور ما چگونه به این جایگاه رسیده است.

امروز تئاتر شرهانی با اجرای خیابانی خود نسل های جوان و نوجوانی را دور هم جمع کرده است که درس هایی از ایثار برای آنها با زبان تئاتر تدریس می کنند و آنها هم ایستاده به احترام آن همه رشادت ها دست می زنند و اشک می ریزند .

استان ایلام ، شهرستان دهلران در حالی میزبان تئاتر ملی شرهانی است که هنوز که هنوز است در پیکر آن بوی باروت و شهادت می دهد هر چند سال ها از آن جنگ وحشتناک می گذرد ولی امروز مردمان این دیار هر روز شاهد شهادت و پر پر شدن عزیزان و همشهریان خود با مین های به جای مانده از جنگ هستند .

مردمان این دیار همچون دوران دفاع مقدس استوار از مرز پاسداری می کند چرا که این حکایت شهید و شهدا همچنان در این استان باقیست .

جشنواره شرهانی جشنواره با اشک ولبخند که واقعیت های پنهان دوران دفاع مقدی و مظلومیت شهدا را سینه به سینه انتقال می دهد باشد که مسئولان در سطح ملی واستانی ردیف بوجه ای برای این جشنواره ملی ببینند چرا که نسل جوان ما که خود نقش در آن دوران نداشتن با اجرای واقعیت های آن دوران نقش آفرینی می کنند و یاد و نام شهدا را زنده نگه می دارند.»




نظرات کاربران