در حال بارگذاری ...
گفتگو با کارگردان‌های حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر

گرایش استان ایلام به تئاتر خیابانی به دلیل نداشتن سالنی برای اجراست

حسنا قبادی از استان ایلام با نمایش خیابانی «اخطار به مشترک پرمصرف» در جشنواره فجر حضور دارد

به گزارش تئاتر ایلام، حسنا قبادی از دیگر کارگردان های حاضر از استان ایلام در بخش تئاتر خیابانی جشنواره بین المللی فجر است که تئاتر را ابتدا با بازیگری نمایش های صحنه ای آغاز کرد و رفته رفته در زمینه کارگردانی نیز تجربه هایی را به کارنامه کاری اش اضافه کرد. با او درباره اولین حضورش در جشنواره بین المللی تئاتر فجر صحبت کردیم.

 

_مدتی هست که مدام مشغول به اجرای تئاتر در جشنواره های مختلف هستید. بالاخره تلاش های شما جواب داد و به جشنواره فجر راه پیدا کردید. از مسیری که در پیش گرفتید بگویید. 

 

من در ابتدای فعالیت هایم بیشترین تمرکزم روی بازیگری در تئاتر بود. تجربه های متفاوت در بازیگری باعث شد تا رفته رفته با شیوه های مختلف اجرای نمایش آشنا شوم و در کنار بازی کردن و کارگردانی در آثار  صحنه ای، علاقمندی ام به اجرای نمایش خیابانی بیشتر از پیش شد. خوشبختانه سالهاست در این شیوه اجرایی تئاتر مشغول به کسب تجربه هستم که البته هنوز تا رسیدن به ایده آل هایی که مد نظر دارم فاصله بسیاری وجود دارد.

 

_تئاتر خیابانی چه دشواری هایی داره؟

به نظر من یکی از سخت ترین گونه های اجرای نمایش، تئاتر خیابانی است. اگر از  سختی ها و مشکلاتی که در اجرای تئاتر خیابانی هست بگذریم، برای من به عنوان یک خانم این سختی ها چه در مقام بازیگر و چه در مقام نویسنده و کارگردان چند برابر می شود. مشکلاتی از جمله عدم آشنایی مخاطبان با تئاتر خیابانی و غریب بودن این گونه ی نمایشی در برخی از شهرستان ها. هر چند این مسائل از علاقه من به تئاتر خیابانی کم نمی کند.

 

_چرا گروه های نمایشی در ایلام همگی به سمت تئاتر خیابانی گرایش پیدا کردند؟

خوشبختانه ایلام یکی از فعال ترین استان ها در زمینه تئاتر خیابانی است و در اکثر جشنواره های معتبر کشور نماینده های ثابتی دارد که به طور قطع بخشی از این اتفاق به خاطر علاقه اهالی تئاتر به تئاتر خیابانی است.

اما بخش قابل توجهی از این مسئله به کمبودها در زمینه زیرساخت باز می گردد. نداشتن سالنی برای اجرا دغدغه همیشگی تئاتری های ایلام است.

 

_پیش بینی می کنید تجربه اولین حضور در مهم ترین فستیوال تئاتر در ایران چطور باشد؟

 

قطعا حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان ویترین تئاتر کشور از ایده آل های فکری هر هنرمند تئاتر است و دست یابی به آن مستلزم تلاشی بی وقفه است. به نظرم تجربه ای مهم در کارنامه فعالیت هایم به حساب می آید.

 

_چشم انداز فعالیت های شما به عنوان یک کارگردان جوان در تئاتر چیست؟

یک هنرمند تئاتر هرگز خستگی و بازنشستگی در این هنر برایش معنی ندارد و با هر اجرا تجریه ای برایش به ارمغان می آید که قطعا این تجربه ها رفته رفته او را به هنرمندی کارکشته و خبره تبدیل می کند. قطعا برای رسیدن به این مهم از هیچ تلاشی دست برنخواهم داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران