در حال بارگذاری ...
مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کشور:

در تجربه جهانی هنر تئاتر ارزش ها و اهداف کشور را به مردم ارائه می دهد
تئاتر شرهانی، حماسه‌های استان ایلام را به کشور معرفی می‌کند

دکتر جعفری مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کشور گفت: اگر ساخت موزه دفاع مقدس در شهرستان دهلران در دستور کار قرار بگیرد، مطالبات مهمی همچون سالن اجرای تئاتر در دل همین طرح برآورده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از دهلران، دکتر جعفری مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کشور در آیین رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی با بیان اینکه به استان ایلام تعلق خاطر دارم و خود را یک ایلامی می دانم تاکید کرد: یکی از وجوه متمایز و مهم استان ایلام در زمینه فرهنگی، وجود شاعران توانمند و برجسته‌ای است که با آثارشان توانستند ایلام را به عنوان یکی از قطب‌های شعر دفاع مقدس کشور معرفی کنند، خوشبختانه در کنار شعر، ظرفیت بزرگی مثل تئاتر خیابانی هم در استان وجود دارد که از این منظر قابل ستایش است.

وی افزود: با توجه به‌ تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت تئاتر، در تجربه جهانی هر کشوری که از هنر تئاتر بهره برده، بسیاری از ارزش ها و اهداف خود را در قالب همین هنر به مردمش ارائه داده است، از این منظر تئاتر خیابانی هم جای تامل و دقت دارد چرا که قالب های دیگری مثل تعزیه در کشور ما ریشه دار و تاریخی است و به نوعی تئاتر خیابانی محسوب می شود.
جعفری اظهار کرد: استان ایلام به عنوان یکی از جبهه های اصلی در دوران دفاع مقدس، مظلوم واقع شده و تولید آثاری که با محوریت حماسه هایی که در این خطه رخ داده است، کمتر مورد حمایت قرار گرفته اند، به طور مثال مقاومت هایی که در ابتدای جنگ در ایلام صورت گرفت به خوبی مطرح نشده است.
مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کشور افزود: مردم استان ایلام هیچ‌گاه منطقه خود را در دوران دفاع مقدس ترک نکردند و مقاومت آنها در این خصوص ستودنی است، بنابراین باید تمام ظرفیت ها برای تولید آثار هنری، فرهنگی و رسانه ای در این خطه مد نظر قرار گیرد تا استان بدل به یک قطب و مرکز فرهنگی شود.
وی خاطرنشان کرد: هنرمندان ما همیشه در خط مقدم جبهه فرهنگی قرار دارند و جشنواره ملی تئاتر شرهانی می تواند یکی از رویدادهایی باشد که حماسه ها و رشادت های استان ایلام در جنگ تحمیلی را معرفی کند.
وی تبیین کرد: اگر ساخت موزه دفاع مقدس در شهرستان دهلران در دستور کار قرار بگیرد، مطالبات مهمی همچون سالن اجرای تئاتر در دل همین طرح برآورده خواهد شد و زیرساخت های مناسب برای رویدادهای نمایشی فراهم می شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه دهلران معرفی ظرفیت های دفاع مقدس و سوابق این شهرستان در دفاع مقدس را یک ضرورت برشمرد و اظهار داشت: استفاده از زبان هنر و ظرفیت هنرمندان نقشی برجسته در این خصوص دارد.
لطیف صادقی تئاتر شرهانی را ظرفیتی فرهنگی به همت هنرمندان برای معرفی فرهنگ ایثار و شهادت در این سرزمین دانست و افزود: از هنرمندان شهرستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همه هنرمندانی که از سراسر کشور هر ساله و امسال در این جشنواره نقش آفرینی می کنند،  قدردانی می کنیم.
وی با اشاره به عزم دولت برای حمایت از فعالان عرصه فرهنگ و ایثار یادآور شد: هر چه در توان داریم برای خدمت به زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت بهره می گیریم و از هنرمندان بطور ویژه حمایت خواهیم کرد.
وی خواستار احداث باغ موزه دفاع مقدس در دهلران شد و اضافه کرد: این باغ موزه در جوار گلزار شهدای گمنام ایجاد و آثار دفاع مقدس نیز در آن نگهداری می شود.
پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی اسفند ماه امسال به میزبانی شهرستان دهلران و به دبیری دکتر لطیف صادقی برگزار می شود.




نظرات کاربران