در حال بارگذاری ...
با اعلام رای هیات داوران پنجمین دوره

برگزیدگان جشنواره شرهانی معرفی شدند

هیات داوران پنجمین جشنواره ملی تئاترخیابانی شرهانی، با انتشار بیانیه ای برگزیدگان جشنواره را معرفی کردند.

به گزارش ایران تئاتر این جشنواره یکشنبه شب بابرگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد . در بیانیه هیات داوران این جشنواره متشکل از محمودرضا رحیمی، حمیدرضا نعیمی مصطفی کولیوندی آمده است : پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی در حالی برگزار شد که نبود سالنِ نمایشِ در دهلران، هیچ انتخابی جز اجرای تئاتر در خیابان را برای هنرمندانِ آن باقی نگذاشته است. هرچند به گفته بنجامین فرانکلین تئاتر فداکارِ خیابانی، لوگوس را به مردم می‌سپارد و تئاتر صحنه خود حاوی لوگوس است. پس تئاتر خیابانی، تئاتر فخیمی است.  دهلران، با وجود گروه‌های تئاتری بسیار توانمندی که همچون کشتی‌گیران مازندران در دهه‌های گذشته برای دیارشان افتخار آفریده و مدال کسب کرده‌اند، با اجراهای کم‌نظیر و درخشانِ نمایش خیابانی، نام این شهر مرزی را همچون سال‌های دفاع مقدس پرافتخار بر سر زبان‌ها نگاه داشته‌اند؛ قهرمانانی فرهنگی و هنری که هیچ سالنی برای اجرای نمایش ندارند. دهلران از سال ۱۳۹۲ با ۲۳ هزار جمعیت و اکنون با نزدیک به هفتاد هزار نفر جمعیت محروم از امکانات اولیه‌ی تفریحی و فرهنگی است. اگر با خودمان صادق باشیم چه نکته‌ای بیش از فرهنگ در ثبات و امنیت این شهر سهم بسزایی داشته تا چنین رشد فزاینده و عجیبی داشته باشد؟ هنر و بخصوص تئاتر، هم امنیت زیستن را رخ می نماید و هم حس جمع زیستی را ارتقا می‌دهد.
در همین اوضاع عجیب شاهد هستیم که تنها سالنِ قاب صحنه‌ای و آن هم بدون امکانات فنی این شهر به کتابخانه داده شده است. امیدواریم حضور پر برکت فرماندار هنرمند و هنردوست شهر در کسوت دبیر جشنواره پنجم منجر به برکت و خیر احداث یک بلک‌باکس برای این سلحشوران جبهه فرهنگ بشود. 

هیات داوران پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی در اعلام آراء و نتایج داوری، به بررسی برخی کژی‌های جشنواره‌های تئاتر خیابانی کشور خواهد پرداخت. امید است که در پایتخت نیز مورد عنایت ویژه زحمتکشان این عرصه در حوزه تصمیم گیری‌های کلان تئاتر خیابانی کشور قرار گیرد.


الف- بروشور:
بروشورشناسنامه‌ی اجرای نمایش خیابانی است؛ با آن به تماشاگر اطلاع داده می‌شود که به اجرای چه اثری با چه ویژگی‌های زمانی و مکانی ایستاده است.
بروشور اعلان وضعیت یک اجرای خیابانی است که چگونگی و جایگاهِ اجراکننده و بیننده‌ی اجرا را مشخص می‌کند؛ و این مهم که چرا تماشاگر به مکانی غیر قراردادی و متعلق به زیستن مردم به تماشا دعوت شده اند.
در بروشور، گذشته‌ از نام نمایش و عوامل آن به مخاطب هشدارهای لازم برای مقطع سنی داده می‌شود. در بسیاری از اجراها شاهد صحنه‌های شکنجه، کشتن و خشونتی بودیم که در برابر چشمان کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتاد. یک بروشور کامل به پدران و مادران از قبل آگاهی می‌دهد که فرزندان خردسال و نوجوانِ خود را از تماشای این نمایش‌ها و صحنه بیرون ببرند.
بروشور باید قابل تکثیر بوده و در اختیارِ همه‌ی تماشاگران قرار گیرد، نه تعدای محدود برای هیأت داوران و عوامل برگزاری جشنواره. 
هیات داوران پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی در بخش بروشور هیچ گزینه‌ای ندارد.

ب - طراحی لباس:
متاسفانه هیأت داوران در طراحی‌های لباس این دوره از جشنواره، شاهد هیچ اتفاق و خلاقیتِ نمایشی نبودند. طراحی‌ها، انتخاب‌ها و یا دوخت لباس‌ها نه بصورت خنثی بودند که با رویداد و کنشِ بازیگران و اجراکنندگان معنا پیدا کنند؛ یا همانندِ نمایش‌های آئینی جنبه‌های نشانه‌ای داشته باشند؛ و یا در یک وضعیت تئاتریکال فرم و معنای سمبولیک به خود بگیرد، مانند طراحی‌های نشانه‌گانی یا سمبولیک در آثار حماسی، تاریخی یا دراماتیک...
با این رویکرد، هیأت داوران پنجمین جشنواره  ملی تئاتر خیابانی شرهانی در بخش طراحی لباس هیچ انتخابی ندارد.
ج- طراحی فضا:
طراحی فضا چیست و چه معنایی دارد؟ این اشتباه که طراحی صحنه در نمایشِ خیابانی را طراحی فضا نامگذاری می‌کنند قرار است تا کجا باید ادامه داشته باشد؟ طراحی فضا، شامل همه چیز در نمایش است، از صحنه‌ی اجرا تا جایگاه تماشاگر، از صدا و موسیقی تا فیگوراتیو یک بازیگر که در ایجاد ریتم یا اتمسفرِ اجرا نقشی اساسی دارد. اما آن‌چه که در این‌جا می‌بایست درباره آن به داوری نشست طراحی صحنه است با تمام ویژگی‌های بطئی و درونی تا بیرونی و سنوگرافیِ اشیا و آکسسوار. اکنون که گروه‌ها دکور می‌سازند و از بالقوه‌گی‌های شهری بهره نمی‌برند ما با طراحی صحنه طرفیم و نه طراحی فضا.
هیأت داوران پنجمین جشنواره ملی تئاترخیابانی شرهانی در این بخش هیچ گزینه‌ای برای انتخاب ندارد.

د - موسیقی
هیأت داوران در بخش موسیقی از عزیزانِ شرکت‌کننده (کارگردانان و آهنگسازان) مصرانه می خواهد که عنصرِ موثرِ موسیقی را صرفا به سمت جُنگ (شو و سرگرمی) رهنمون نباشند؛ به غیر از بُعد سرگرمی به طراحی صدا و ایجاد معناها و مفاهیم در موسیقی توجه و اهتمام جدی داشته باشند. 
بخش تقدیر:
هیات داوران، با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از آهنگ‌سازی نمایش «مدافع آخر» آقایان «علی خاتمی» و «محمدرضا نریمانی» از «تهران» تقدیر به عمل می‌آورد.
بخش برگزیده:
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش آهنگ‌سازی تعلق می‌گیرد به آقای «محمد نادری» برای نمایش «زندگی با طعم باروت» از «تهران».

ه- بازیگری زن:
هیأت داوران در پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی، تأثیرِ حضور بانوان را کم‌فروغ می‌داند. کمترین توجه به کالبد نقش و کاراکترسازی و جنبه‌های دراماتیک آن‌ها در انتقال به مخاطب، آسان بودنِ امرِ بازیگری را در ذهن متبادر می‌شود. همه یا بیشتر بازی‌های بانوانِ جشنواره در سطح باقی مانده و به عمق نرسیده‌اند؛
 برای تسخیرِ قلبِ تماشاگران باید خود را بر مسلخِ میدانِ بازی قربانی کرد.
هیأت داوران پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی در بخش تقدیر، با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک از بانو  «نجمه مهرابی» برای بازی در نمایش «زندگی با طعم باروت» از «اصفهان» و بانو «حسنا قبادی» برای بازی در نمایش «قهرمان غریب» از «ایلام» تقدیر به عمل می‌آورد.
هیات داوران پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی در رتبه‌های دیگرِ بازیگری زن هیچ انتخابی ندارد.
و- بازیگری مرد:

رتبه‌ی سوم بازیگری مرد:
هیأت داوران، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش را اهدا می‌کند به آقای «احمد جعفری» برای بازی در نمایش «مدافع آخر» از «تهران».

رتبه‌ی دوم بازیگری مرد:
هیأت‌ داوران، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش را اهدا می‌کند به آقای «مالک آبسالان» برای بازی در نمایش «تندیس» از «دهلران».
رتبه‌ی اول بازیگری مرد:
هیأت داوران، پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی را اهدا می‌کند به آقای «پویا امامی» برای بازی در نمایش «زندگی با طعم باروت» از «اصفهان».

هیأت داوران پنجمین جشنواره تئاتر ملی خیابانی شرهانی، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره در بخش بازیگری مرد را بصورت ویژه به خاطر اهتمام در ایجاد مشارکت با تماشاگر اهدا می‌کند به آقای «بهنام کاوه» بازیگر نمایش «موضوع انشاء» از «آبادان».

ز- طرح و ایده:
«طرح و ایده» زمانی معنای درستی می‌یابد که همه اتفاقات و رویدادها به صورت بداهه در برابرِ دیدگانِ تماشاگران ساخته و پرداخته شود. آن‌گاه که اثری بر صفحه‌ی کاغذ نگاشته می‌شود آیا ما با طرح و ایده مواجه هستیم یا با نمایشنامه؟ واژه و تعبیر «طرح و ایده» باعث شده در سال‌های اخیر نمایشنامه‌نویسی در تئاتر خیابانی مهم و حساس جلوه نکند و علیرغم بودن این رشته با اهمیت ، بی اهمیت شده و تا حد ایده تنزل پیدا کرده است. ایده را اکثریت دارند اما تبدیلش به نمایشنامه هنر مهمی است که مغفول مانده است هر چند اساسا گفت و گو محور هم نباشد . بایسته و شایسته است که با شجاعت به جای تعبیر «طرح و ایده»،  «نمایشنامه‌نویسی خیابانی» را بکار ببریم. هر چند که همین فعل نویسا نیز سمت و سویی عجیب به خود گرفته که ابتدا قصد در خنداندن تماشاگر و در نهایت صحنه‌هایی خشن و رعب‌آور برای گریاندن تماشاگر پدید می‌آورد. 
این نیز باید دوباره و موکد گفته شود که برخی صحنه‌ها آنقدر خشن هستند که برای عده زیادی از تماشاگران مناسب نبوده و اثرات روحی و روانی نامطلوبی بر آنان می‌گذارد. به خاطر داشته باشیم که در تئاتر خیابانی ما به مکان زیست و رفت و آمد مردم می‌رویم، پس رعایت حقوق آنان بر گردن ماست.

هیأت داوران در این بخش به صورت مشترک با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از نویسندگان نمایشنامه‌های «تندیس» آقای «پژمان شاهوردی» از «دهلران» و آقای «مجتبی خلیلی» برای نمایشنامه «زندگی با طعم باروت» از «اصفهان» تقدیر می‌کند.
هیات داوران در رتبه‌های دیگر نویسندگی (طرح و ایده) انتخابی ندارد.
ح- کارگردانی:
رتبه سوم کارگردانی:
هیأت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره در این بخش را به آقای «مجتبی خلیلی» برای کارگردانی نمایش «زندگی با طعم باروت »از «اصفهان» اهدا می کند.
رتبه دوم کار گردانی:
هیأت داوران جایزه دوم کارگردانی شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی را اهدا می‌کند به آقای «احمد جعفری» برای کارگردانی نمایش «مدافع آخر» از «تهران»
رتبه اول کارگردانی:
هیأت داوران پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی جایزه نخست کارگردانی، شامل دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی را به خاطر طراحی اجرا، طراحی حرکت، کار هماهنگ گروهی، سوژه راستین و واقعی، انسانی و تصویر سازی‌های تاثیرگذار اهدا می‌کند به آقای «مختار محمدی» برای
کارگردانی نمایش «انفال‌شدگان» از «مریوان».

ط- بخش نمایش برگزیده:
هیأت داوران نمایش «زندگی با طعم باروت« از «اصفهان» را به عنوان نمایش برگزیده پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی مریوان معرفی می‌نماید.

توضیح:
آثار منتخب ذیل از سوی دبیرخانه‌ی دائمی پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی معرفی می‌شوند:
الف- کار برگزیده جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی برای حمایت بنیاد شهید جهت اجرای عموم نمایش «انفال‌شدگان» از شهر «مریوان» می‌باشد.
ب - دو نمایش برگزیده جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی جهت معرفی به جشنواره تئاتر ملی صاحبدلان:
- نمایش «تندیس» از «دهلران»، - «مدافع آخر» از «تهران» 

پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی به دبیری دکتر لطیف صادقی از بیستم تا بیست و دوم اسفند ماه ۱۴۰۰ به میزبانی شهرستان دهلران برگزار شد.




نظرات کاربران